Dampak Self Efficacy Terhadap Work Stress
DOI:
https://doi.org/10.54771/jmbd.v1i1.1166Keywords:
Self Efficacy, Work Stress, DosenAbstract
Abstract: This research aims to determine the influence of self-efficacy on work stress. Distance learning carried out by lecturers and students has resulted in changes to the learning system process. The demand to adapt to changes in the learning system and the demand to master technology in order to be able to run a distance learning system are situations that can put lecturers in work situations that cause them to experience work stress. There are several factors that influence work stress, such as how to cope with stress, psychological resilience, emotional intelligence, self-efficacy, social support and adversity quotient. This research is included in quantitative research. The subjects in this research were 83 lecturers from universities in the Jakarta area. The sampling method uses a purposive technique. The data collection tools used were self-efficacy and work stress scales. This research uses linear regression analysis techniques to determine the influence of independent and independent variables. Data processing using the SPSS version 25.0 program. Based on the results of the multiple regression analysis, it was concluded that there was an influence between self-efficacy and work stress..
Key words: Self efficacy, Work stress, Lecturer, Online Learning.
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh self efficacy terhadap work stress. Pembelajaran jarak jauh yang dilakukan oleh dosen dan mahasiswa mengakibatkan proses sistem pembelajaran mengalami perubahan. Tuntutan beradaptasi terhadap perubahan sistem pembelajaran serta tuntutan untuk menguasai teknologi agar dapat menjalankan sistem pembelajaran jarak jauh merupakan situasi yang dapat membuat dosen masuk pada situasi kerja yang membuat ia mengalami work stress. Ada beberapa faktor yang mempengaruhi stress kerja seperti cara coping stress, ketahanan psikologi, kecerdasan emosional, self efficacy, dukungan sosial dan adversity quotient. Penelitian ini termasuk pada penelitian kuantitatif. Subyek dalam penelitian ini sebanvak 83 orang dosen yang berasal dari Universitas di wilayah Jakarta. Metode pengambilan sampel menggunakan teknik purposive. Alat pengumpul data yang digunakan berupa skala self efficacy dan work stress. Penelitian ini menggunakan teknik analisis regresi linear untuk mengetahui pengaruh dari variabel bebas dan independen. Pengolahan data dengan menggunakan program SPSS versi 25.0. Berdasarkan hasil analisis regresi ganda diperoleh kesimpulan terdapat pengaruh antara self efficacy terhadap work stress.
Kata kunci: Self efficacy, Work stress, Dosen, Pembelajaran Jarak Jauh.
References
Adiawaty, S. (2020). Pandemi Covid-19 dan Kinerja Dosen. ESENSI: Jurnal Manajemen Bisnis.
Azwar, S. (2012). Penyusunan Skala Psikologi (2nd ed). Jakarta: Pustaka Pelajar. Bangngu, H. E. (2019). Adversity quotient dan Stres Kerja dalam menghadapi Era Revolusi Industri 4.0 pada Guru SMP Swasta di Kupang. Jurnal Kreatif Online.
Barkatin, A. (2021, Oktober). Fenomena Belajar Daring Saat Pandemi. Diambil kembali dari Republika: https://retizen.republika.co.id/posts/15085/fenomena-belajar- daring-saat-pandemi#
Carlos, M. Z., & Nisfiannor, M. (2006). Hubungan antara self efficacy dengan hubungan kerja karyawan marketing. Phronesis, Jurnal Ilmiah Psikologi Industri dan Organisasi, 8(2), 192-206.
Charmila, S. (2013). Hubungan Adversity quotient dengan Tingkat stress pada Mahasiswa tahun pertama fakultas kedokteran Universitas Riau. Journal Online Mahasiswa Kedokteran, 57-71.
Chovwen, C. (2013). Occupational stress amang bank employees in the south east, nigeria. Global Advance Research Journal of Management and Business Studies, 114-119.
Creswell, J. W. (2016). Research Design : Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif dan Campuran (Edisi keempat). Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Gibson, Ivancevich, & Ivancevich; Donnelly. (2010). Organisasi Jilid 2 : Perilaku, Struktur, Proses. Jakarta: Binarupa Aksara.
Greenberg, J. S. (2016). Comprehensive Stress Management 14th Edition. New York: McGraw-Hill Higher Education.
Kurniawan, I., & Krisnawati, E. (2019). Adversity quotient (AQ) dan Stres Kerja Pegawai Bagian Protokol Pemerintah Provinsi Jambi. Jurnal Studia Insania, 144-160.
Kusnadi, M. A. (2014). Hubungan Antara Beban Kerja dan Self efficacy dengan Stress Kerja pada Dosen Universitas X. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Universitas Surabaya.
Luthans, F. (2021). Organizational Behavior An Evidence-Based Approach (14th. ed.). Newyork: McGraw-Hill Companies.
Mangkunegara, D. A. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia Perusahaan. Bandung: PT REMAJA ROSDAKARYA BANDUNG.
Meroza, I. (2020). Hubungan Antara Self-efficacy dengan Stres Kerja pada Guru SLB N 1 Kota Bukittinggi.
Mohyi, A. (2012). Teori dan Perilaku Organisasi: Membentuk, Mengelola, Mendeteksi Kepribadian, Efektivitas dan Mengembangkan Organisasi. Malang: Universitas Muhammadiyah Malang.
Muslim, M. (2020). Manajemen Stress Pada Masa Pandemi Covid-19. ESENSI : Jurnal Manajemen Bisnis, 192-201.
Pajares, F. (2002). Overview of Social Cognitive Theory and of Self-efficacy. Emory University. Retrieved from http://www.emory.edu/EDUCATION/mfp/eff.
Parker, D. F., & Decotis, T. A. (1983). Organizational Determinants of Job Stress. Organizational Behaviour and Human Performance, 160-177.
Purnomo, A., Dudija, N., & Sagala, E. J. (2020). Pengaruh Perilaku Working From Home (WFH) dan Stress Kerja Terhadap Kinerja di Institusi Pendidikan (Studi Kasus Pada Dosen Dengan Status Full Time di Universitas Telkom). eProceedings of Management.
Purnomo, A., Dudija, N., & Sagala, E. J. (2021). Pengaruh Working From Home dan Stress Kerja Terhadap Kinerja di Institusi Pendidikan (Studi Kasus pada Dosen dengan Status Fulltime di Universitas Telkom). eProceedings of Management, 8, 3.
Robbins, P, S., Judge, & A, T. (2015). Organizational Behaviour (Vol. 16th ed). Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.
Santrock, J. W. (2009). Adolescent (12nd ed). New York: McGraw-Hill.
Seaward, B. L. (2017). Managing Stress : Principles and Strategies for Health and Well- Being (Vol. 9th). Burlintong: Jones & Bartlett Learning.
Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2009). Research Methods In Psychology. New York: Mc Graw Hill.
Shukla, A., & Srivastava, R. (2016). Development of a short questionnaire to measure an extended set of role expectation conflict, coworker support and work-life balance: The new job stress scale. Cogent Business & Management, 3. doi:10.1080/23311975.2015.1134034
Stoltz, P. G. (2000). Mengubah Hambatan Menjadi Peluang. Jakarta: Grasindo.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta. Susanto, S., & Azwar, A. G. (2020). Analisis Tingkat Kelelahan Pembelajaran Daring
Dalam Masa COVID-19 dari aspek Beban Kerja Mental. Jurnal Techno-Socio Ekonomika.
Syahrum & Salim. (2012). Metodelogi Penelitian Kuantitatif. Bandung: Citapustaka Media.
Taylor, I. (2007). A Practical Guide to AssessmentCentres and Selection Methods. London: British Library Cataloguing-in-Publication Data.
Ula, F. L., & Laily, N. (2019). Hubungan Antara Self efficacy dengan Stress Kerja pada
Guru Sekolah Dasar di Kecamatan Menganti. PSIKOSAINS (Jurnal Penelitian dan Pemikiran Psikologi). doi:http://dx.doi.org/10.30587/psikosains.v14i1.930
Winahyu, A. I. (2020, Oktober 31). KPAI Terima Ratusan Pengaduan Soal Pembelajaran Daring. Retrieved from https://mediaindonesia.com/read/detail/303484-kpai- terima-ratusanpengaduan-soal-pembelajaran-daring.